Irritationsmoment

Lillebror ska ha fest på lördag tillsammans med sin klasskompis. Eftersom de kommer att dricka alkohol så ville han att han och jag skulle ha ett litet ”kamratligt samtal” innan det går lös.

Hans oro: att hans hysteriska anti-alkohol-moder blir väldigt mycket svensk och börjar härja runt med vänner och honom själv och oja sig över att det dricks för mycket.

Mitt bekymmer: att 15 och 16-åringar dricker i såna mängder som de gör här. Jag hatar det.

Eftersom hans och min ekvation aldrig kommer att gå upp hur mycket jämkning vi än försöker oss på så landade min predikan vid två punkter:

  1. Att han ska tänka på att han vid den här festen förväntas dricka 16 ”shots” vid midnatt – alltså betydligt mer än han brukar, och därför ska hålla igen innan dess
  2. Att jag lovar att all bekymmersnack och predikan inte kommer att ske där och då, men jag sparar det till efteråt. När han är nykter.

När detta är sagt så har jag aldrig upplevt att han kommit hem full. Han säger själv att han druckit mycket vid flera tillfällen, så mycket att han fått det dåligt och spytt.

Och jag ska skynda mig att tillägga att en ”shot” inte är det jag trodde – en tvåa eller trea 40% alkohol. Det kan vara öl, vatten, läsk, mjölk men som sagt också betydligt starkare.

Dessutom berättade han att man i den lilla lokala affären kan köpa stark alkohol som 15-åring. Att han har gjort det flera gånger, och hans kompisar. Enligt lag får 16-åringar köpa drycker med upp till 16.5% alkohol. När man fyllt 18 är det fritt för all former för köp. Men som 15-åring får man inte köpa alkohol alls.

Jag tänker att jag ska ringa till butikskedjan jag, trallala. Det där är information som jag inte kan leva med utan att agera. (Och exakt sån information som Lillebror avskyr att ge mig eftersom han vet att jag klagar till rätta instans – något han tycker är enormt pinsamt)

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

7 reaktioner till “Irritationsmoment”

  1. Du är så klok Stina och det spiller du över på dina söner. 👍
    Gäller fortfarande 16-årsgräns hos er? Vet ju att skånska ungdomar sett Danmark som ett paradis just därför. Så himla paradisiskt var det kanske inte ”efteråt”. 😉

    Liked by 1 person

  2. Tja, det blev ju hyfsade vuxna av oss som bodde i en byhåla i Västra Götaland också, som drack hembränt vid 15 års ålder och som fick köpa öl på pizzerian i Töreboda utan att någon höjde på ögonbrynen. Men visst är det märkligt att de skiljer så mycket rent lagligt mellan våra två länder.

    Liked by 2 people

Det tyckte jag - vad tycker du?

