Till salu

Var är det man säljer 16-åringar billigt?

Lillebror och jag är på mer eller mindre ständig kollisionskurs nuförtiden. Han är riktigt mycket tonåring, och allt det som Storebror aldrig gjorde (eller gjorde utan att annonsera det för mig), det gör Lillebror.

Lillebror ska till fest ikväll hos en klasskompis. Denne klasskompis bor 15 km bort. Det är inte ett problem för klasskompisen, som ju åker buss eller tåg till och från skolan. Men det är lite mer problematiskt för Lillebror, som ber mig skjutsa dit honom och så kan han ta med cykeln och cykla hem sen.

Mitt i natten.

Från ett område han inte känner, längs vägar han inte sett förut. En och en halv mil. Längs skogsvägar. Alkoholpåverkad och 16-års-smart (och med det menar jag att han skulle aldrig nånsin stanna någon och fråga om vägen. Han litar på sin mobil – som förmodligen är tämligen urladdad då, mitt i natten – och hoppas att det går bra. Oftast gör det ju det.)

Jag sa nej, kommer inte på fråga.

Ta buss eller taxi, eller be nån komma och hämta. Be mig hämta – herregud, jag gör det inte gärna, men jag ska nog göra det den här gången. Men du måste fråga själv, jag erbjuder mig inte.

Någon kompis att dela transporten med har han inte. Säger han. Eller rättare sagt; han säger att ”herregud mamma, jag har känt mina klasskamrater i två veckor, inte vet jag var de bor?”

Och jag tycker det låter konstigt eftersom jag var med till första mötet med klasskamraterna, och minns dels dem som bor precis i närheten och minns också dem som han känner sedan tidigare… Ingen av dem bor i alla fall i grann-grann-kommunen.

Som sagt: 16 åring extremt billigt till salu. Hörde jag två kronor? *såld*

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

6 thoughts on “Till salu”

  1. Jag minns väl och avundas dig inte. En lillebror nära mig var ungefär just lika ohanterlig och ständigt ute på ”säljessidorna” till högstbjudande.
    Stå på dig🌹

    Liked by 1 person

Det tyckte jag - vad tycker du?

