Yoga-Älvan

Efter en alldeles för lång paus var det idag dags igen för en timme hos jobbets Yoga-Älva. Hon är det. En älva; lika ljuv och vacker som en gudinna, med energi som tusen solceller och en pondus och auktoritet som får en – och ens muskler – att skaka av respekt.

Hos Yoga-Älvan började jag gå när jag upptäckte att nya jobbet erbjöd gratis yoga på lunchtid på tisdagar. Vilken lyx för kropp och själ. Jag njöt och såg fram emot tisdagarna, särskilt när turerna med Secret Service (min dåvarande chef och nuvarande kollega) var jobbiga.

Sen kom nya tider med Långe T. Januari började med en rivstart och sen dess har vi haft fullt upp. På tisdagarna vid lunchtid hade vi alldeles hemskt mycket fullt upp – avdelningsmöte varannan vecka och varannan vecka telefonkonferens med våra kollegor runtomkring i världen. Mötet låg 11:30, och hur mycket jag än ville hinna med yoga så gick det inte, varken nybörjaryoga 11-12 eller avancerad yoga 12-13 kunde jag hinna till. Suck.

Men så kom miraklet alldeles nyligen – Långe T bad mig flytta mötet och själv la han in en timmes egentid på tisdagar. Hans heliga stund – då springer han eftersom han inte hinner göra det på fritiden. (Så är det att ha småbarn och hårt jobbande föräldrar) Något tisdagsavdelningsmöte lär inte bli aktuellt än på länge.

Så nu är min tisdagslunch slopad till fördel för Yoga-Älvan.

En bra investerad timme.
Efter timmen idag pratade vi lite och jag berättade att varför jag varit borta och att jag haft – och fortfarande har – en axel som bråkar. Följderna av det där vridet i ryggen i januari/februari i år.

Ja, det ser jag”, sa hon, ”och du har mist styrkan i höger arm. Du är stark i underarmen men överarmsmuskeln har kopplats bort.

Hon vred och bände lite, bad mig vrida, spänna, flexa, slappna av. Konstaterade att min hjärna måste ha programmerat om banorna i högerarmens nerver så att överarmsmusklerna inte ska dra i axeln så att det gör ont. Jag kan inte jobba med överarmen som jag ska. Kan helt enkelt inte få ”kontakt” med den.

Det där kan jag fixa med personlig träning”, sa hon. ”Om du vill och har möjlighet. Du får mitt kort så kan du höra av dig, så kan vi hitta på nånting.

Nu får vi se var det här bär av.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

3 thoughts on “Yoga-Älvan”

  1. En ny trollerikunnig, du har så underbara hjälpare omkring dig. Tror det måste vara något danskt fenomen.
    Folk är mera sagolika i Danmark 😃

    Gilla

  2. Jag blir avundsjuk. Jag skulle vilja möta någon som direkt ser var mina problem är och säger att dom kan ordna det. Det kanske är som WoW skriver mer osvenskt. Här får man söka upp hjälp själv och hamnar hos hurtfriska 20 åringar s(om gått en PT kurs) som är välpumpade och som tycker att man ska äta LCHF. Nä… jag har inga fördomar alls…

    Liked by 1 person

Det tyckte jag - vad tycker du?

