En helt annan energi på en timme

Yoga-Älvan och jag möttes äntligen till en test och en timmes personlig träning.Jag stod, rakt upp och ner. Jag gjorde plankan. Sit-ups. Squats. Små övningar massor av gånger. Hon kände och klämde och tryckte och pratade, pratade, pratade.

Hon pratar i bilder, jag älskar hennes bilder. ”Du ska känna det som om du blir inkapslad…” säger hon vid ett tillfälle, och jag får en bild av att höft och lår lindas in i gasbindor ”…som om någon lindar in dig i gasbindor” fortsätter hon. Och jag skrattar och säger att hon just satt ord på den bild som jag har inne i huvudet.

Att jag är stark vet jag. Att jag jobbar fel vet jag också. Men hennes vinkel är fantastisk. Det är bäckenet som jobbar fel, konstaterar hon, och det kan avhjälpas med små justeringar. Genom att jobba med bäckenet, styrka vänster sidas höft och lår, slappna av i tår och jobba rätt med grounding och pressa hälarnas sidor i golvet utan att spänna hela benet så slappnar halsen av, axlarna ramlar på plats, käkarna mjuknar. Jag känner det. Kroppen skakar och jag svettas. Små övningar, lätt ser det ut, svårt är det att göra. Under små, små ögonblick är jag i flow, jag känner hur rätt det känns, hur kroppen jobbar rätt. Hur höfterna jobbar inåt, energi flyter i rätt banor och Yoga-Älvan betraktar mig och säger ”jag märker dig, jag kan märka din energi, det är vilt som du förstår vad det är jag vill ha dig till, vilt att se hur din kropp tackar dig genom att göra rätt”

Nån månad eller två tror hon att jag behöver jobba med henne. Inte mer. ”Du är redan så långt kommen på bara den här timmen” säger hon. Fortsätt med yoga hos mig, det är härligt att se hur du ser annorlunda ut, hur du känns annorlunda. Dina nyckelben syns; det gjorde de inte när du kom.

Och när jag går tillbaka till skrivbordet känner jag – i en kort sekund – hur min vänstra höft går, svingar fram och tillbaka. Svårt att förklara; en ny känsla. Bara att gå känns annorlunda.
Kul att jobba med dig, säger hon. Väldigt roligt eftersom din kropp förstår blixtsnabbt vad det är du ska göra för att göra rätt.
Jag sträcker på mig och tänker att nu blir det personlig träning med Yoga-Älvan ett tag. Det ser jag fram emot. 

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

7 thoughts on “En helt annan energi på en timme”

    1. Det är meningen att jag ska ”kunna själv”. Hon har gjort övningar med min hållning, förklarat hur jag ska styra kroppen när jag gör squats, planka och sit-ups, med målet att kroppen ska förstå och göra rätt. Sen går jag ju hos henne varje vecka till yoga, det hjälper ju också på hållningen. Och hon är en briljant undervisare, jag är helt tagen.

      Liked by 1 person

Det tyckte jag - vad tycker du?

