Ny kropp byggs upp

Där ligger jag på golvet, med hälarna på en bänk och försöker lyfta upp rumpan.

Men lätt är det inte.

Yoga-Älvan är i sitt esse.

Vi ska ha dig till att jobba mer med innersidan av hälarna. Slappna av i tår och vrister, de har inget med det här att göra. Dra upp hälarna till baksidan knäna, och vidare upp baksida lår, runt från baksidan till innersidan av låren, upp i bäckenet, samla skinkorna men håll ihop höfterna, gör underlivet starkt, gör dig smal och limma naveln till ryggraden. Inte vippa bäckenet. Lyft från ditt center. Aldrig släppa centret. Och lyft bröstbenet.

Plötslig säger hon: ”Oj, jag måste ”grounda” mina händer, jag kan inte röra vid dig längre. Din energi sprakar och brinner, jag måste röra vid golvet en stund.

Jag gör squats efter ungefär samma instruktioner. Kanske tio stycken totalt.
Sen bredstående squats, med knäna rakt ut åt sidorna. Lika många.

Efter en timme brinner muskler som jag inte hade nån aning om att jag hade. På knäets baksida, hasmusklerna, yttersidan av skinkorna.

Det är för att du inte är van att aktivera dem”, säger Yoga-Älvan, och så mycket förstår jag ju.

Du är van att jobba med låren och innersidan av knäna. Det belastar dina knän, länd, nacke och axlar. Din kropp arbetar snett och jag förstår varför du har ont. Men det kan vi fixa. Du kommer att flyga fram. Se på dina fötter, de är mycket mjukare nu och jobbar helt annorlunda.

Det var första gången av fem – med möjlighet att fortsätta ytterligare fem gånger. En timme av 100% ”på” och energi – jag är precis helt slut, men hela kroppen är ett stort leende.

Jag berättade för Yoga-Älvan vad den Skäggige sagt.

Henne håller du fast i, hon är bra för dig. Det är helt unikt att få jobba med en människa som kan se det hon gör.” Och Yoga-Älvan ler, och säger att hon glatt sig enormt åt att jobba med mig för att jag svarar så bra på hennes instruktioner. Min kropp förstår vad hon säger och vill göra rätt. Det känns rätt, trots att vissa delar av kroppen skakar av ansträngning så är jag i full kontroll och helt avslappnad i andra delar. Det är fantastiskt.

Det är resan som är rolig”, säger Yoga-Älvan. ”Njut, det är nu det händer.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

2 thoughts on “Ny kropp byggs upp”

Det tyckte jag - vad tycker du?

