Som kroppen hänger ihop

Tro 17 att du har ont i höger axel”, säger Yoga-Älvan när jag ligger på rygg, med benen i vädret och jobbar på att vicka på vänster vrist.

Du jobbar med vänster vad istället för vristen. Kompenserar med höger vad, genom låret och höften och det drar dig sned i hela kroppen, genom axeln och helt upp i nacken. Säg det inte till honom, men jag tror inte att du kommer att behöva din kroppsterapeut när jag är färdig med dig.

En timmes träning med Yoga-Älvan är inte hög-tempo träning. Det är långsamma repetitioner och små, små övningar. Det är fruktansvärd mjölksyra och aktivering av bindväv och konstiga muskler som jag inte hade nån aning om att jag hade. (För hade jag haft en aning om att jag hade dem så hade jag aktiverat dem för längesen och sluppit ha ont!)

En timme med Yoga-Älvan är 3.600 aktiva sekunder. Jag är precis alldeles slut, både i kropp och huvud, efter en timme. Men det är härligt och spännande.

Nu jobbar din hamstring!” ropar hon plötsligt begeistret.

Och ropa: ”Kände du vad som hände nu i knät?

För att sen utbrista: ”Titta på huden på dina fötter nu, helt mjuk!

Och konstatera: ”Det är de här musklerna jag vill ha till att jobba, tänk så här, vrid så här, gör så här.

Och hon är över hela min kropp, rör och bänder och vrider och puffar och visar hur hon vill ha mig till att göra övningarna samtidigt som hon pratar och pratar och pratar. Hon är som ett porlande vattenfall av skratt och energi, jag älskar det. Hon studsar fram och tillbaka, visar övningarna, det ser så lekande lätt ut och hur kan nånting som är så lätt vara så svårt? Men när det stämmer, när kroppen förstår, då svävar jag och det känns inuti att nu är det rätt. Nu är jag 100% aktiv men med avspända tår, aktiva baksidor-knän, avslappnade lår, sänkta axlar, ett ”core” som skulle kunna stå emot vilket boxare-slag som helst. Och ett leende från öra till öra.

Och det är bara tredje gången med Yoga-Älvan. Tre gånger kvar – eller kanske åtta. Förmodligen åtta. Och yoga kommer jag ju att forsätta gå till, så vi ses igen med regelbundna mellanrum och hon kan hålla koll om jag behöver ytterligare träning.

Det blir bra det här. Himla bra.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

2 thoughts on “Som kroppen hänger ihop”

Det tyckte jag - vad tycker du?

