Sömn, böcker och drömmar

För att mota Olle i grind och göra mig tröttare på kvällarna (jag är trött, men somnar gör jag inte) så testade jag i en period att göra som gurun sa (en expert som höll ett inlägg om hälsa, sömn och kost på jobbet nyligten).

Att sitta i stearinljusets sken en timme innan sängdax, kanske läsa eller göra nånting annat än att titta på en skärm. (Jag kunde virka men för det behöver jag ljus)

Det fungerade rätt bra.

Jag blev trött. Gick min hundpromenad, varvade ner, läste och somnade ganska problemfritt.

Men det behövs inte mer än ett par ungar som ränner ute om nätterna för att jag ska sova oroligt igen. Inga stearinljus i världen har hjälpt då.

Men läst har jag gjort, och gör fortfarande. Fast i motsättning till innan smartphonens inträdande i mitt liv så måste jag piska mig själv till att koncentrera mig och orka läsa. Har blivit för lat kanske? Det är lättare med ljudbok… Men ger mig inte samma upplevelse.

Boken jag läser nu, Miniatyrmakaren av Jessie Burton, är svårslagen vad gäller upplevelse. Den tilltalar min fantasi. Jag har en mycket levande bild av bokens figurer, miljön, stämningen.

När huvudpersonens papegoja försvinner (orsaken är ett öppet fönster – men vem öppnar ett fönster i iskalla höstnatten?) hittar jag fågeln i min dröm.

En uggle-liknande fågel, fruktansvärt tanig om ryggen men med ett runt huvud, gul omkring näbben och med blåa och gröna fjädrar. Den sitter alldeles innanför dörren när jag kommer in i ett främmande hus. Jag ger den en bit melon som jag har i fickan (sånt har man i drömmar när man hittar hungriga fåglar) och den äter som om den inte sett mat i veckor. Jag tar den i mina händer och bär den till bokens huvudpersons rum, där en jättelik volière står öppen. Vackra undulater hälsar den lilla uggle-papegojan välkommen hem och jag känner mig så nöjd att ha hjälpt den lilla söta fågeln.

Nu väntar jag på att papegojan blir återfunnen också i boken. 🙂

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

4 thoughts on “Sömn, böcker och drömmar”

  1. Jag sover oroligt och dåligt om jag fryser, det gjorde jag i natt (och första natten i Krakow) för att min ”fothund” saknades.
    I natt valde hon att ligga jämsides med mig och då frös jag om fötterna :/

    Gilla

    1. Jag växlar mellan att frysa och koka. Finns sällan nåt mellanläge. Men eftersom jag hanterar att frysa bättre än att koka så har jag tunnaste täcket jag kan få och tänker att genomsnittligt har jag det bra. Hopplöst.

      Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

