Sjukstuga

Det är lugn lördag i Hönsgården. Mycket lugn. Tempot har dragits ner nånting oerhört på grund av de två sjuklingarna.

Hundarna. De hostar.

Jag ringde till veterinären fredag eftermiddag för säkerhets skull; då hade Kommissarien börjat hosta om morgonen och Assistenten kvällen innan.

Förkylning” trodde hon. ”Håll koll på dem, om de uppför sig annorlunda, inte är glada, inte äter och dricker”.

Jag, som fruktat lungmask, blev något mer lugnad, men det är klart, fortsätter det så här så måste jag till veterinären på måndag. Bara för att veta säkert.

Under tiden låter jag google vara min veterinär, och fastnar vid kennelhosta. Allting stämmer. Bortsett från den lilla detaljen att mina hundar vaccinerades för knappt två veckor sen. Men det står att även den vaccinerade hunden kan drabbas.

Kennelhosta är ett samlingsbegrepp för kikhosteliknande symtom hos hund. Sjukdomen är ganska vanlig i Sverige. Typiska symtom på kennelhosta är akut insättande hostattacker. Hundarna kan hosta så att de får kväljningar och hostar upp vitt slem.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

One thought on “Sjukstuga”

  1. Mina hade kennelhosta trots att de är vaccinerade för två somrar sedan. Vi trodde den ena fått ett krabbskal i halsen och åkte in akut.
    Sedan gick det runt, men gick över väldigt fort just tack vare att de är vaccinerade.
    Inte då ovanligt att de får det ändå.
    Tydligen går det mycket kennelhosta här i krokarna också sa vetten när vi vaccinerade dem för någon vecka sedan.
    Hoppas dina ulltottar kryar på sig snabbt!

    Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

